Mei 10, 2009

Artis Malaysia : Bukan hina orang kampung – Tomok



Secara peribadi bagaimana jiwa Tomok hari ini? Adakah mahu menjadi artis berkumpulan atau solo?

Saya anggap New Boyz macam darah daging saya. Dalam New Boyz banyak benda yang saya belajar. Kenangan pun banyak bersamanya. Tak ada sebab saya nak tinggalkan New Boyz tapi pada masa hadapan saya tak pasti. Harap saya akan berterusan dengan New Boyz.

Setahun, dua ni nama Tomok semakin jatuh. Sekarang bangkit semula gara-gara OIAM. Bagaimana Tomok lihat perkembangan itu?

Kalau nak ikutkan saya dah terlalu kecewa tetapi saya minat dalam seni. Saya tak putus asa. Sepanjang 10 tahun saya jadi artis tak semuanya manis. Saya pernah tak ada duit. Tak ada show. Saya nak buktikan satu hari nanti saya boleh bangun semula dan alhamdulillah... saya buktikan hari ini.

Dalam akhbar sebelum ni Tomok kata syarikat rakaman SRC tidak terlalu memberi peluang. Maksudnya macam mana?

Peluang tu ada tapi tak banyak. Dulu SRC nak jual album. Album yang dia orang buat bersesuaian dengan konsep pada waktu itu. Jadi bila kita bagi pendapat, tak semua dia orang pakai. Ada dia orang tolak. Pemilihan lagu bukan seratus peratus dari New Boyz. Tapi kita tak salahkan dia orang pun. Dia orang banyak berjasa juga kepada kami. Saya sendiri banyak belajar daripada SRC.

Kata SRC dia orang ada bagi peluang untuk Tomok buat keputusan sendiri dalam album keenam, Semula Padaku. Tapi tak laku juga.

Untuk album keenam ini baru dia orang terbuka sikit. Dalam 50 peratus saja penglibatan kami. Yalah, mula-mula dulu dia orang tak percaya sebab kami budak-budak. Album ini sebenarnya ada kualiti tapi pendedahan kurang, publisiti pun kurang. Saya dah tunjukkan dah perubahan tu cuma orang saja tak nampak. Sekarang mungkin orang boleh terima.

Dalam satu kenyataan Tomok kata dah tak mahu glamor dah sekarang ni. Adakah sebelum ni terlalu mengejar glamor?

Saya dah lalui zaman gosip, zaman berada di atas dan zaman jatuh tertiarap. Sekarang saya mahu lebih fokus kepada cerita-cerita kerjaya daripada soal peribadi. Itu yang saya maksudkan.

Tomok juga mendakwa tak mahu jadi Tomok yang dulu. Kenapa dengan Tomok dulu?

Dulu zaman yang cukup pahit. Kalau nak ikutkan apa yang orang tak kata? Orang kata Tomok boleh menyanyi ke? Tapi tak semua benda yang dulu tu pahit tapi ada manisnya juga. Semua pengalaman itu akan saya simpan. Yang pahit saya nak buang jauh-jauh.

Ada orang marah kononnya Tomok mempertikaikan muzik dulu yang kekampungan. Sebenarnya kekampungan itulah yang menaikkan nama Tomok. Kenapa berfikiran macam tu?

Maksudnya begini. Saya tak hina siapa-siapa. Tak hina orang kampung. Saya mengaku lagu-lagu mendayu macam dululah yang menaikkan saya. Saya tak rendahkan lagu-lagu kampung. Jangan salah anggap pula. Saya cuma nak lakukan perubahan. Itu saja. Saya tak nak perubahan ini disalah ertikan. Kalau ada permintaan orang nak suruh saya menyanyi lagu-lagu macam tu, saya akan buat.

Apa Tomok nak cakap kepada peminat Tomok?

Saya ucapkan terima kasih kepada peminat yang mengundi saya sehingga berjaya. Peluang yang diberikan peminat itu akan saya gunakan sepenuhnya.