Mac 15, 2010

Kisah Sedih M.Rajoli Masih terlantar di atas katil besi

DULU
Sedih dan sebak seketika apabila Zoom membaca akhbar Utusan hari ini, insan yang selama ini penuh dengan gelak ketawa akhirnya akur dengan takdir yang datang.Bacala kisah M.Rajoili yang kini tengah melawan penyakitnya.


Hati ini benar-benar terusik melihat keadaan M. Rajoli. Wajah tua yang suatu ketika dulu membuat peminat drama ketawa melihat lakonannya, insaf mendengar dakwahnya kelihatan begitu menyedihkan.
Dia benar-benar tidak bermaya. M. Rajoli kini hanya menghabiskan masa di katil ditemani isteri, anak-anak dan cucu-cucunya.

Bahkan, apa yang turut menyedihkan juga ialah, saban hari, dia lebih banyak membisu. Barangkali, mulutnya ingin berbicara dan berkongsi rasa.

Namun, apakan daya, dia benar-benar tidak berkemampuan.
Gambarnya yang tergantung megah di dinding rumahnya bertujuan memberi semangat kepada seniman itu, nampaknya tidak memberi kesan apa-apa.

Kehadiran siapa pun, tidak kira anak, cucu atau kenalan dalam bidang lakonan hanya disambut dengan pandangan mata yang kosong dan membisu.

Tiada sepatah kata yang diberikan, selain merenung wajah-wajah yang datang.
Jika wajah itu pernah dikenali suatu ketika dulu, kita akan dapat melihat betapa sayu pandangannya seolah-olah menceritakan derita yang ditanggungnya!

SEKARANG

Zoom: Marilah kita sama-sama mendoakan semoga M.Rajoli tabah melawan penyakitnya.

Apa kata anda !?